9apr

Achtergrond LawCare: ‘Je bent geen watje als je voor jezelf opkomt’

Een advocaat kent veel stressfactoren. Hoe ga je om met cliënten, de tegenpartij, collega’s op kantoor, werknemers en je patroon? Wat als je wordt tegengewerkt door een leidinggevende, een collega grensoverschrijdend gedrag vertoont of een cliënt zegt zelfmoord te gaan plegen? Bij al deze vragen kunnen advocaten bellen met Team LawCare.

NOvA_AB 0424_Lawcare_260x173

“Als advocaat heb ik de neiging om veel te praten, maar als lid van Team LawCare gaat het juist om luisteren. Luisteren en reflecteren. Ik wil de beller het gevoel geven dat ik weet waar hij of zij het over heeft. En dat weet ik als beroepsgenoot ook!” Arbeidsrechtadvocaat Dennis Veldhuizen is al sinds de start in 2018 lid van Team LawCare. “Als advocaat ben je een soort duizendpoot. Je moet veel verschillende ballen in de lucht houden. Als dat lukt, is dat leuk. Maar als het even tegenzit, loop je tegen allerlei stressfactoren aan.”

Advocaten van eenmanskantoren hebben vaak niemand om mee te sparren. En bij grote kantoren nemen sommige advocaten het liefst iemand buiten kantoor in vertrouwen. In beide gevallen biedt Team LawCare een luisterend oor en wordt met de beller verkend welke oplossingen er zijn.

Onafhankelijk en zelfstandig
LawCare is de telefonische hulplijn voor advocaten met problematiek van persoonlijke aard, zoals stress, depressie en verslaving. In de praktijk gaat het vaak om stressvolle situaties. Denk daarbij aan grensoverschrijdend gedrag op kantoor, financiële problemen en te grote druk vanuit cliënten, tegenpartijen of kantoor. Niet te verwarren met de NOvA-noodtelefoon, die je belt bij bedreiging. En de Vertrouwensadvocaat die je belt als je te maken hebt met ondermijning.

Wat voor vragen krijgt Team LawCare?

1. Mijn patroon verwacht dingen van mij, waar ik mij niet prettig bij voel

2. Ik voel mij onveilig op kantoor en denk erover om ontslag te nemen

3. Mijn cliënt heeft mij laten weten zelfmoord te willen plegen

4. Mijn collega heeft een verslaving en gaat de verkeerde kant op

5. Mijn werkgever is ziek en kan niet goed zijn werk meer doen


Het team LawCare bestaat uit (oud-)advocaten met veel beroeps- en levenservaring die begrijpen hoe het er in de advocatuur aan toe gaat. Zij zijn getraind om onbevooroordeeld een vertrouwelijk gesprek aan te gaan. Naast hulpzoekende advocaten, kunnen ook familieleden en kantoorgenoten van advocaten bij LawCare terecht. De (oud-)advocaten hebben een speciale training gevolgd om een luisterend oor te kunnen bieden aan advocaten die vertrouwelijk willen sparren met een ervaren vakgenoot. LawCare opereert onafhankelijk en volledig zelfstandig.

Ook arbeidsrechtadvocaat Emke Vreugdenhil is al sinds de start lid van het team. “Het is mooi werk. Collega-advocaten leggen echt hun probleem aan mij voor. Ze hebben het volste vertrouwen in mij. En terecht. Wat wordt besproken blijft bij mij. De gesprekken zijn vertrouwelijk, worden nergens vastgelegd en niet gedeeld met derden; ook niet met de NOvA.”

Piket
In 2023 is de hulplijn 26 keer gebeld. In 2022 was dat 31 keer en in 2021 ging het om 33 telefoontjes. Elk LawCare-teamlid heeft vier keer per jaar een week lang piketdienst. Vreugdenhil: “Als een advocaat eindelijk de stap heeft genomen om te bellen, wil diegene ook dat de telefoon zo snel mogelijk wordt opgenomen. Bereikbaarheid is dus belangrijk. Voor mij betekent piket echt dat ik die week beschikbaar ben en niet naar de bioscoop of het theater ga.” Veldhuizen: “Het is altijd een zeer dankbare week. Je bent een klankbord voor een beroepsgenoot en helpt diegene met jouw luisterend oor. Ik besef mij altijd weer dat zulke kwesties overal kunnen gebeuren, ook op je eigen kantoor.” Vreugdenhil gaat nog een stapje verder: “Ik vind het mooi om er voor iemand van je eigen beroepsgroep te kunnen zijn en zou dit best fulltime willen doen.”

Jurist en psycholoog
Ook familierechtadvocaat Linda Küppers-van Duivenbooden bemant al jaren geregeld de telefoonlijn van LawCare. Zij ziet zichzelf als hulpverlener in hart en nieren: “Ik vind het heel fijn om mensen te helpen, mee te denken en samen een strategie te bedenken. Zowel bij LawCare als in mijn werk als familierechtadvocaat. Ik ben eigenlijk jurist en psycholoog in één en dat is een mooie combinatie. Problemen zijn soms echt fors, dat is best even schrikken.” Vaak bellen advocaten zelf met een probleem, maar soms gaat het ook om collega’s die zich zorgen maken om een ander. Een verslaving bijvoorbeeld. Of iemand die geestelijk achteruitgaat. “Zelf aan de bel trekken, is dan een stap te ver. Maar collega’s kunnen dan bij ons terecht voor een luisterend oor”, aldus Veldhuizen.

Ratrace
“Eigenlijk kunnen we de problematiek waar wij tegenaan lopen, opdelen in een aantal soorten: samenwerking binnen kantoor, werkdruk en communicatie. Dat zijn belangrijke items die terugkomen”, vult Küppers-van Duivenbooden aan. “En”, zegt Veldhuizen, “veel kantoren zitten nog steeds best traditioneel in de wedstrijd. Je moet gewoon doorwerken en je ding blijven doen. Je moet mee blijven doen in de ratrace. Oog voor welzijn is er niet altijd.” Vreugdenhil: Het is belangrijk dat we als beroepsgroep inzien dat we net als andere beroepsgroepen dezelfde kwetsbaarheden hebben. Nee, advocaten zijn geen watjes en kunnen opkomen voor belangen van anderen. Maar het is iets heel anders om op te komen voor jezelf. Het is dus goed dat we dit als beroepsgroep doen. Iedereen is kwetsbaar als de werksetting niet veilig is, ook advocaten.”

Bereikbaarheid
Team LawCare is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 085 0640 182:
- op werkdagen tussen 10:00 en 12:00 uur en tussen 20:00 en 22:00 uur.
- op zaterdagen tussen 14:00 en 16:00 uur.

Vacature
De algemene raad zoekt meerdere (oud-)advocaten voor het Team LawCare. Wilt u zich na(ast) uw werkzaamheden als advocaat inzetten voor het welbevinden van andere advocaten, dan wordt u van harte uitgenodigd uw interesse kenbaar te maken.

2024