NOvA continueert Vertrouwensadvocaat, hulplijn voorziet in een behoefte
De NOvA heeft besloten van de Vertrouwensadvocaat een structurele voorziening voor advocaten te maken. Het afgelopen half jaar is gebleken dat de Vertrouwensadvocaat in een behoefte voorziet. De bellende advocaten stelden serieuze problematiek rondom de dreigende aantasting van hun onafhankelijkheid aan de orde, mede als gevolg van ondermijning. De NOvA vindt het belangrijk deze voorziening aan te blijven bieden aan advocaten.
Advocaten die vrezen hun onafhankelijkheid te verliezen, omdat ze bijvoorbeeld te maken krijgen met ondermijnende criminaliteit, kunnen bellen met de Vertrouwensadvocaat. De Vertrouwensadvocaat is een ervaren vakgenoot die aan de hand van expertise, opleiding en ervaringen kan meedenken over mogelijke vervolgstappen en praktische tips kan geven. De vertrouwensadvocaten zijn in het afgelopen half jaar ongeveer 15 keer gebeld. Zij hebben de bellers goed kunnen ondersteunen en waar nodig kunnen doorverwijzen.
Kosteloos, anoniem en vertrouwelijk
Het team van vertrouwensadvocaten bestaat uit vijf ervaren advocaten die kosteloos telefonisch of per e-mail bereikbaar zijn. Zij variëren in rechtsgebied, achtergrond en geografische locatie. Een advocaat beslist zelf wie hij of zij belt. Bellen kan ook anoniem. Alles wat wordt besproken blijft vertrouwelijk. De Vertrouwensadvocaat opereert zelfstandig en onafhankelijk van de NOvA, lokale dekens en anderen.
Verschillende hulplijnen
De Vertrouwensadvocaat is niet de enige hulplijn van de NOvA. De verschillende telefoonlijnen, NOvA-noodtelefoon, Vertrouwensadvocaat, LawCare en het Informatiepunt voor advocaten worden toegelicht in de infographic ‘welke hulplijn bel ik wanneer’.
Lees ook: ‘Het is fijn als je telefonisch met iemand kunt sparren’.