-
1. Wat is de advocatenpas-app precies?
Sinds 15 november 2021 is het mogelijk de advocatenpass-app te bestellen, in plaats van de combinatie van een fysieke pas met cardreader. Met de app die u op uw smartphone kunt installeren, kunt u inloggen op de webdiensten van de NOvA, de Rechtspraak en andere partijen.
-
2. Wat is het voordeel van de advocatenpas-app?
Advocaten hebben niet altijd hun advocatenpas en/of hun cardreader bij zich. Wel de smartphone. Als daar de advocatenpas-app op staat, kan de advocaat altijd en overal inloggen bij bijvoorbeeld de Rechtspraak en Mijn Orde. Daarnaast geeft de app bedieningsgemak: er hoeft geen 6-cijferig nummer meer te worden overgetikt omdat de app de inlog automatisch uitvoert. Ook is geen aparte pincode voor de cardreader meer nodig.
-
3. Kan ik nog steeds kiezen voor de reguliere advocatenpas met cardreader?
Ja, de advocatenpas-app is optioneel. U kunt nog steeds kiezen voor de reguliere advocatenpas met cardreader.
-
4. Hoe werkt de app?
De advocatenpas-app is een zogenoemde authenticator-app waarmee de authenticatie tijdens het inloggen plaatsvindt. Om in te loggen op een webdienst vult u alleen uw A-nummer in. In de advocatenpas-app op uw telefoon verschijnt nu automatisch een notificatie. Ontgrendel uw telefoon en vervolgens de advocatenpas-app. Dat kan met een pincode of – afhankelijk van uw toestel – met een vingerafdruk of FaceID. Vervolgens hoeft u in de app alleen maar op ‘goedkeuren’ te klikken, waarna het systeem dit herkent en u wordt ingelogd op de webdienst.
-
5. Kan ik met de advocatenpas-app bij de rechtbank of een justitiële inrichting naar binnen?
De advocatenpas-app is alleen bedoeld om in te loggen op webdiensten en geeft geen toegang tot een rechtbank of justitiële inrichting. Bij de advocatenpas-app hoort een speciale advocatenpas zonder chip die kan worden gebruikt bij het betreden van een rechtbank of justitiële inrichting. Kiest u ervoor om uw huidige fysieke advocatenpas om te zetten naar de digitale advocatenpas-app, dan wordt de chip in uw advocatenpas onbruikbaar voor digitale doeleinden maar blijft deze pas tot het einde van de geldigheidsduur bruikbaar voor toegangsdoeleinden.
-
6. Wanneer kan ik de advocatenpas-app aanschaffen?
Als uw advocatenpas bijna verloopt krijgt daarover bericht van leverancier DigiCert+QuoVadis. Op dat moment kunt u de keuze maken voor de advocatenpas met cardreader of de advocatenpas-app. Als uw huidige advocatenpas nog niet verloopt en u toch nu al de advocatenpas-app wilt, dan kunt u die desgewenst bestellen (tegen gereduceerd tarief). U krijgt geen restitutie voor de nog niet verstreken geldigheidsduur van de advocatenpas. Als u uw huidige advocatenpas met cardreader wilt behouden en blijven gebruiken hoeft u niets te doen.
-
7. Waar kan ik de advocatenpas-app bestellen?
U kunt de advocatenpas-app bestellen in het advocatenpasportaal van DigiCert+QuoVadis.
-
8. Hoe kan ik de advocatenpas-app downloaden en installeren?
Het gaat om de zogeheten SafeNet MobilePASS+ app die u op uw smartphone kunt installeren. Deze app is te vinden in de Google Play Store en Apple App Store. Als besturingssysteem is minimaal iOS-13 of Android 6 vereist.
Om deze app te kunnen gebruiken als advocatenpas-app moet deze, na installatie, eerst geactiveerd worden. Hiervoor ontvangt u van DigiCert+QuoVadis een activeringscode die aan u in persoon wordt overhandigd door een koerier, net als in geval van een fysieke advocatenpas. Hierbij ontvangt u ook een instructie hoe u de app kunt activeren.
-
9. Wat kost de advocatenpas-app?
De app zelf is gratis te downloaden. De benodigde activeringscode die u bestelt bij DigiCert+QuoVadis kost:
- Geldigheidsduur van 3 jaar, inclusief advocatenpas zonder chip: € 107,- excl. btw
- Geldigheidsduur van 5 jaar, inclusief advocatenpas zonder chip: € 144,50 excl. btw
Als u nog een geldige advocatenpas heeft, kunt u er ook voor kiezen om deze in te ruilen voor de advocatenpas-app, waarbij de geldigheid van de app hetzelfde wordt als de looptijd van uw huidige advocatenpas. Dit kan interessant zijn als uw advocatenpas nog lang niet verloopt en u toch wilt overstappen op de app. De kosten van de app zijn in dat geval € 46,50 excl. btw.Alle bovengenoemde prijzen zijn exclusief btw, administratie- en uitleveringskosten.
-
10. Welke keuzemogelijkheden heb ik nu allemaal?
Om u te helpen bij de keuze voor de advocatenpas of advocatenpas-app, kunt u de Keuzehulp advocatenpas(-app) gebruiken.
-
11. Hoelang is advocatenpas-app geldig?
Bij aanschaf van de app kiest u een geldigheidsperiode van 3 of 5 jaar. Houd daarbij rekening met de verwachte levensduur van uw smartphone. Zodra u uw smartphone vervangt, moet u ook de app opnieuw aanschaffen.
-
12. Doet mijn advocatenpas het nog als ik de app aanschaf?
Zodra u de app in gebruik neemt, wordt de chip in uw oude advocatenpas automatisch ongeldig gemaakt en kunt u er niet meer mee inloggen bij de Rechtspraak en Mijn Orde.
-
13. Kan de app ook op een tablet worden geïnstalleerd?
Ja dat kan, mits de tablet een Android of iOS besturingssysteem heeft. Tijdens de installatie en het gebruik van de app moet de tablet met het internet zijn verbonden. Het is niet mogelijk om de app zowel op een smartphone als een tablet te installeren. U zult moeten kiezen op welk apparaat u de app wenst te gebruiken.
-
14. Kan ik de geactiveerde app overzetten op mijn nieuwe smartphone?
Nee, als u een nieuwe smartphone heeft aangeschaft, dan moet de app daar opnieuw op worden geïnstalleerd en geactiveerd.
U kunt in het advocatenpasportaal van DigiCert+QuoVadis aangeven dat u de app wilt verplaatsen naar een ander toestel. Klik daarvoor op 'ondersteuning' en daarna op 'advocatenpas-app op een ander toestel'. U vult daarna uw BAR-nummer en geboortedatum in. Dan kiest u voor 'toestel is reeds vervangen, maar nog in gebruik'. Daarna zal DigiCert+QuoVadis contact met u opnemen. Op dit moment zijn daar geen kosten aan verbonden.
-
15. Ik krijg geen notificatie dat ik het inlogverzoek moet toestaan of afwijzen
Daarvoor kunnen meerdere redenen zijn:
- Uw smartphone heeft geen verbinding met internet.
- Uw smartphone staat geen pushberichten toe. Ga in dat geval naar de instellingenpagina van uw smartphone, kies voor Meldingen. Zoek de Safenet MobilePASS+ app en check of de optie ‘Meldingen weergeven’ aan staat. -
16. Wat moet ik doen als ik mijn smartphone kwijt ben of als deze defect is?
Maak hiervan direct melding bij DigiCert+QuoVadis. Zij deactiveren dan uw app. Daarna kunt u een nieuwe activeringscode aanschaffen. Een vervangende app kost € 46,- excl. btw en krijgt dezelfde verloopdatum als de oude app.
-
17. Werkt de app ook als ik geen bereik heb met mijn smartphone?
Ja, als de smartphone niet met het internet is verbonden kan met de app altijd een OneTimePassword (OTP) worden gegenereerd, zoals gebruikelijk bij de advocatenpas met cardreader. Deze OTP kan dan met de hand worden ingevuld in het inlogscherm.
-
18. Ik weet de pincode van mijn advocatenpas-app niet meer. Wat moet ik doen?
U bent de enige die uw eigen pincode kent. Als u die kwijt bent, moet de app opnieuw worden geactiveerd. Meldt u zich bij DigiCert+QuoVadis. Zij deactiveren dan uw oude app. Op dat moment kunt u een nieuwe app (activeringscode) aanschaffen. Om te voorkomen dat de app onbruikbaar wordt als u uw pincode niet meer weet, kunt u de app toestaan gebruik te maken van uw vingerafdruk of faceID.
-
19. Kan ik weer terug naar de advocatenpas als de app me niet bevalt?
Bij elke nieuwe bestelling kunt u opnieuw de keuze maken voor advocatenpas of de advocatenpas-app. Houd er rekening mee dat bij aanvraag van een nieuwe advocatenpas of app er geen restitutie plaatsvindt voor de resterende geldigheidsperiode van de oude pas c.q. app.
-
20. Wat moet ik doen als ik me laat uitschrijven?
Zodra u zich heeft laten uitschrijven van het tableau worden uw advocatenpas c.q. uw advocatenpas-app automatisch ongeldig gemaakt. Knip uw advocatenpas door en gooi hem weg. Daarmee wordt mogelijk misbruik van uw pas voorkomen.
-
21. Kan een gemachtigde ook de app gebruiken?
Ja, ook een medewerker die een G-nummer heeft kan, na toestemming van een advocaat van hetzelfde kantoor, een activeringscode voor de app aanvragen en de app op de smartphone installeren. Het aanvraagproces is bij een gemachtigde dus iets uitgebreider vanwege de noodzakelijke toestemming van een advocaat om de app te mogen bestellen. De app zelf werkt identiek voor zowel advocaten als gemachtigden.
-
22. Hoe zit het met de machtigingen op de advocatenpas en de app?
Machtigingen voor de advocatenpas die u hebt gekregen of die u hebt verstrekt (bijvoorbeeld aan een medewerker met een gemachtigdenpas) blijven actief, ongeacht of u met de advocatenpas of met de app inlogt. Bij aanschaf van de app blijven de bestaande machtigingen intact. Als u een advocatenpas hebt en overstapt naar de app, dan hoeft u dus niets te wijzigen aan uw machtigingen.
-
23. Waar kan ik terecht met vragen?
Heeft u vragen over het aanvragen en de aflevering van advocatenpas(-app), of technische vragen hierover? Neem dan contact op leverancier DigiCert+QuoVadis via 030-2324320 of qv.advocatenpas@digicert.com. Voor andere vragen kunt u contact opnemen met het informatiepunt van de NOvA, via 070-3353554 of informatiepunt@advocatenorde.nl.