-
1. Hoe vraag ik een advocatenpas aan voor mijn medewerker, secretaresse?
Voor de aanvraag van een advocatenpas voor medewerkers zijn een G-nummer en een toegangscode nodig. De advocaat moet deze gegevens aanvragen. Lees verder over de aanvraagprocedure gemachtigden.
-
2. Hoe kan ik een machtiging verlenen?
De advocaat kan machtigingen aan een medewerker of aan een andere advocaat geven. Hiervoor logt de advocaat in op advocatenpas.advocatenorde.nl. Log in bij ‘beheer advocaat’ en ‘nieuw persoon machtigen’. Doorloop het proces ‘ik wil een medewerker van mijn kantoor machtigen’.
-
3. Ik kan de gemachtigde niet vinden in de lijst gemachtigden op advocatenpas.advocatenorde.nl. Hoe kan dat?
De medewerker van het kantoor moet eerst opgevoerd worden als gemachtigde. Dit kan via Mijn Orde. Kijk daarvoor bij ‘wijzigingen doorgeven’ en kies voor ‘ik wil de gemachtigden van mijn kantoor beheren’. Lees verder over de aanvraagprocedure gemachtigden.
Is de medewerker wel opgevoerd als gemachtigde in Mijn Orde? Dan kan het zijn dat de gemachtigde bij een andere vestiging van het kantoor staat geregistreerd. Kies in dat geval op advocatenpas.advocatenorde.nl voor de optie ‘pasbeheer advocaat’ en ‘nieuw persoon machtigen’. Doorloop het proces ‘ik wil een medewerker van een ander kantoor machtigen’.
Het is ook mogelijk om een medewerker van een ander kantoor (dus niet alleen van een andere vestiging van het eigen kantoor) te machtigen.
-
4. De gemachtigde medewerker heeft wel een G-nummer, maar nog geen advocatenpas voor medewerkers. Kan de gemachtigde medewerker zelf een advocatenpas voor medewerkers aanvragen?
Nee, de advocaat moet eerst op advocatenpas.advocatenorde.nl de medewerker toestemming geven een advocatenpas voor medewerkers aan te vragen. De medewerker ontvangt dan per post een toegangscode waarmee de pas kan worden aangevraagd.
Daarna kan de medewerker op advocatenpas.advocatenorde.nl een advocatenpas voor medewerkers aanvragen met de toegangscode. Lees verder over de aanvraagprocedure.
-
5. Ik heb een gemachtigde-pas aangevraagd voor mijn medewerker. Zij/hij heeft de pas ontvangen, maar deze werkt (nog) niet. Wat moet ik doen?
De gemachtigde-pas wordt uitgeleverd zonder machtigingen voor diverse diensten. Advocaten moeten deze machtigingen zelf verstrekken. Ga hiervoor naar advocatenpas.advocatenorde.nl, kies voor ‘beheer advocaat’ en log dan in met uw eigen advocatenpas. Vervolgens kiest u voor ‘nieuw persoon machtigen’ en ‘ik wil een medewerker van mijn kantoor machtigen’. Nu kunt u uw medewerker machtigen voor diverse diensten, zoals Mijn Orde van de NOvA maar ook digitale diensten van de Rechtspraak.
-
6. De pas van de gemachtigde medewerker is bijna verlopen. Kan de gemachtigde medewerker zelf een nieuwe advocatenpas voor medewerkers aanvragen?
Nee, de advocaat moet eerst op advocatenpas.advocatenorde.nl de medewerker toestemming geven een advocatenpas voor medewerkers aan te vragen. Daarna kan de medewerker op advocatenpas.advocatenorde.nl een nieuwe pas aanvragen.
De machtigingen blijven bestaan en hoeven niet opnieuw op de nieuwe pas te worden toegekend.
-
7. Mijn gemachtigde medewerker treedt uit dienst. Wat doe ik met de machtigingen en de advocatenpas voor medewerkers?
De gemachtigde moet bij het kantoor waar hij/zij vertrekt uit dienst gemeld worden via Mijn Orde. Kijk daarvoor bij ‘wijzigingen doorgeven’ en kies voor ‘ik wil de gemachtigden van mijn kantoor beheren’. En daarna naar ‘ik wil een gemachtigde uit dienst melden’. Alle machtigingen worden ingetrokken.
Een gemachtigde medewerker die vertrekt uit de advocatuur, moet zijn/haar advocatenpas voor medewerkers doorknippen en weggooien.
Een gemachtigde medewerker die bij een ander advocatenkantoor in dienst treedt, kan zijn/haar advocatenpas voor medewerkers meenemen en daar de machtigingen vanuit het nieuwe kantoor op laten plaatsen (zie vraag 8).
-
8. Ik heb een nieuwe medewerker in dienst, die al een advocatenpas voor medewerkers heeft. Kan hij/zij die pas bij mij op kantoor gebruiken?
U kunt deze medewerker ‘verhuizen’ naar uw kantoor. Dit kan via Mijn Orde. Kijk daarvoor bij ‘wijzigingen doorgeven’ en kies voor ‘ik wil de gemachtigden van mijn kantoor beheren’. En daarna naar ‘ik wil een verhuizing van een gemachtigde naar mijn kantoor doorgeven’.
Na controle van de gegevens en bevestiging van de wijziging, zal de verhuizing per direct worden doorgevoerd. De machtigingen van advocaten van het oude kantoor vervallen. De machtigingen van advocaten bij het nieuwe kantoor kunnen nu worden toegekend.
-
9. Ik ben advocaat en ga bij een ander kantoor/andere vestiging werken. Wat gebeurt er met de door mij verstrekte machtigingen op het oude kantoor?
Op het moment dat de advocaat bij een ander kantoor/andere vestiging gaat werken, worden de machtigingen van het oude kantoor automatisch ingetrokken.
-
10. Wat moet ik doen als mijn advocatenpas verlopen is?
U ontvangt zes weken voor de datum van het verlopen van de advocatenpas een mail van leverancier DigiCert+QuoVadis. Heeft u desondanks uw nieuwe pas niet aangevraagd vóór de verloopdatum van uw huidige pas, dan kunt u een nieuwe advocatenpas of -app aanvragen via het advocatenpasportaal. Kies hier voor: ondersteuning > toegangscode aanvragen. Er wordt dan gevraagd om uw A-nummer en uw geboortedatum. De volgende stappen worden dan via het scherm en een brief aan u doorgegeven.
-
11. Hoe is de beveiliging van de advocatenpas geregeld?
Het standaard beveiligingsniveau voor een fysieke advocatenpas met drie of vijf jaar geldigheid is Substantial (voorheen STORK-3). Wilt u een advocatenpas met een gekwalificeerd beroepscertificaat, waarmee u documenten rechtsgeldig digitaal kunt ondertekenen of e-mails digitaal kunt ondertekenen, dan kiest u voor een advocatenpas met een certificaat op beveiligingsniveau High (voorheen STORK-4). Deze optie is alleen mogelijk in combinatie met een fysieke advocatenpas met een geldigheidsperiode van drie jaar.
-
12. Ik ben mijn advocatenpas verloren, wat moet ik nu doen?
U kunt een nieuwe pas aanvragen via de advocatenpasportal. Op portal.advocatenpas.nl kiest u voor ondersteuning > pas verloren of gestolen. U wordt dan gevraagd om uw BAR-nummer en uw geboortedatum. De vervolgstappen worden vervolgens via het scherm en per brief aan u doorgegeven.
-
13. Hoe vraag ik een nieuwe pincode aan van mijn advocatenpas?
Via advocatenpas.advocatenorde.nl, onder het tabblad ‘ondersteuning’, geeft u door dat u uw pincode kwijt bent. U vult uw A-nummer en uw geboortedatum in waarna de leverancier DigiCert+QuoVadis contact met u opneemt. Nadat u een controlevraag heeft beantwoord, stuurt DigiCert+QuoVadis een nieuwe pincode naar uw kantooradres.
-
14. Ik krijg een foutmelding als ik mijn btw-nummer invoer bij de aanvraag van de advocatenpas. Hoe kan dat en hoe kan ik toch de pas aanvragen?
Sinds 1 juni 2023 worden de facturen van DigiCert+QuoVadis vanuit DigiCert Ireland Limited verstuurd. U wordt daarom bij de pasaanvraag verzocht om het btw-nummer van uw kantoor in te vullen, zodat er geen btw op de factuur berekend zal worden.
Als u een foutmelding krijgt bij de invoer van het btw-nummer, dan heeft u waarschijnlijk een btw-nummer waarin uw (persoonlijke) bsn is verwerkt (wat meestal het geval is bij een eenmanszaak). In dat geval kan het btw-nummer niet via de openbare kanalen gecontroleerd worden. U kunt dan contact opnemen met DigiCert+QuoVadis via 030 2324320 of qv.advocatenpas@digicert.com.