-
1. Op welke wijze moet ik lopende dossiers overdragen? Hoe ga ik daarbij om met verkregen toevoegingen?
Lopende dossiers kunnen in overleg met de cliënt worden overgedragen aan een kantoorgenoot, een andere advocaat die door de cliënt is gekozen of een advocaat die door u is gekozen. U dient de dossiers volledig over te dragen; de opvolgend advocaat moet uit het dossier een volledig en juist beeld kunnen krijgen van de gehele zaak en de stand van zaken.
Indien voor een zaak een toevoeging is verkregen moet u met de opvolgend advocaat afspraken maken over de wijze waarop de vergoeding verdeeld wordt. Zie hiervoor de Leidraad verdeling vergoeding bij opvolging in toevoegingszaken op de website van de orde in uw arrondissement.
-
2. Wat moet ik doen met de gesloten dossiers en mijn archief?
Ook na het stoppen van de praktijk dient u te voldoen aan de archiefregels. Zie voor meer informatie de handleiding archivering.
Let bij de archivering van uw dossiers, behalve op de wettelijke bewaartermijnen, ook op uw geheimhoudingsplicht. Op grond van artikel 11a, tweede lid, van de Advocatenwet blijft de geheimhoudingsplicht voortbestaan als u gestopt bent als advocaat. Dit betekent onder meer dat uw archief niet voor iedereen toegankelijk mag zijn. Daarnaast is het van belang dat u de raad van de orde in het arrondissement waar u als laatste ingeschreven stond laat weten waar het archief zich bevindt.
-
3. Wat moet ik doen met mijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering en dan vooral het uitlooprisico?
Advocaten moeten verzekerd zijn tegen het risico van beroepsaansprakelijkheid en de verzekering moet bovendien passend zijn voor de praktijk. Indien u stopt als advocaat is het van belang dat u verzekerd bent voor het uitlooprisico. Dit houdt in dat een beroepsfout is gemaakt tijdens de looptijd (en dus de dekking) van de verzekering, terwijl de schade zich pas na de looptijd van de verzekering openbaart. Bij sommige verzekeraars kunt u het uitlooprisico al verzekeren op het moment dat u nog advocaat bent, bij andere verzekeraars kunt u het uitlooprisico pas verzekeren als u met de praktijk gestopt bent en uw verzekering opzegt. Bij uw tussenpersoon of verzekeraar kunt u hier meer informatie over krijgen. Zij kunnen u ook helpen bepalen aan welke voorwaarden de verzekering voor het uitlooprisico dient te voldoen.
Indien u werkzaam bent bij een kantoor dat blijft voortbestaan na uw vertrek, vraag dan na bij het kantoor of het uitlooprisico voor vertrekkende advocaten verzekerd is. Spreek ook met het kantoor af dat zij u inlichten als de verzekering van het kantoor wijzigt of als het kantoor ophoudt te bestaan.
-
4. Wat moet ik doen met de stichting derdengelden (en de daarop aanwezige gelden)?
Als u bestuurder bent van een stichting derdengelden en de stichting niet ter beschikking staat van andere advocaten of kantoren, dan kunt u deze (samen met uw medebestuurder) opheffen. De stichting kan alleen worden opgeheven als het saldo op de bankrekening € 0 is. Alle gelden moeten dus naar de rechthebbenden zijn overgemaakt. Als de stichting gelden in beheer heeft waarvan de rechthebbende niet bekend of niet traceerbaar is, wordt geadviseerd de vordering bij opheffing over te dragen aan een andere stichting derdengelden.
Indien de stichting derdengelden ter beschikking staat van andere advocaten of kantoren dan moet tijdig, dat wil zeggen voordat u zich laat schrappen als advocaat, een bestuurswissel plaatsvinden.
-
5. Hoeveel opleidingspunten moet ik het lopende jaar nog halen?
Wanneer u zich gedurende het jaar laat uitschrijven hoeft u niet de volledige 20 opleidingspunten te halen. Hoeveel punten u wel moet halen is afhankelijk van het aantal maanden dat u in het jaar van uitschrijving op het tableau staat. Kijk voor meer informatie en de tabel met het exacte aantal punten naar de toelichting bij artikel 4.4 Voda.
-
6. Wat moet ik doen met de nummerherkenning?
Als uw kantoor ophoudt te bestaan, hoeft u op de website voor nummerherkenning geen wijzigingen door te voeren. Alle geregistreerde nummers (ook de extra nummers) vervallen. Blijft het kantoor bestaan, check dan bij degene die voor het kantoor de website voor nummerherkenning bijhoudt, of eventuele opgegeven extra nummers aanpassing behoeven of geschrapt moeten worden.
-
7. Wat moet ik doen met mijn website en andere communicatiemiddelen?
Zeg de domeinnaam van uw website op.
Laat bij de raad van de orde in het arrondissement waar u als laatste ingeschreven stond uw contactgegevens achter. Op deze manier kunnen zij u nog benaderen indien dat nodig is. -
8. Op welke wijze moet ik mijn advocatenpas inleveren?
Als u zich laat uitschrijven via Mijn Orde dan wordt de pas meteen of per opgegeven datum geblokkeerd en vervallen de machtigingen die u aan anderen hebt gegeven. Na blokkering van de pas heeft u geen toegang meer tot de websites waar u met de pas inlogt (NB. dit geldt dus ook voor het digitale loket van de Rechtspraak; zorg dat u lopende zaken eerst overdraagt!).
Nadat u zich heeft laten uitschrijven knipt u uw advocatenpas door en gooi hem weg. Daarmee wordt mogelijk misbruik van uw pas voorkomen.
-
9. Moet ik mij uitschrijven bij de Raad voor Rechtsbijstand?
Als u zich als advocaat laat uitschrijven van het tableau is het niet nodig daar de Raad van op de hoogte te brengen. De Raad heeft een koppeling met het tableau van de Nederlandse orde van advocaten. Na ontvangst van het bericht van de uitschrijving van het tableau, schrijft de Raad voor Rechtsbijstand u uit. Na uitschrijving blijft u toegang houden tot Mijn RvR voor het declareren van aan u afgegeven toevoegingen.
Indien u na uw uitschrijving nog correspondeert met de Raad voor Rechtsbijstand zult u bij het wijzigen van uw adres, telefoonnummer of e-mailadres de Raad hier zelf over moeten informeren.
-
10. Moet ik mij uitschrijven bij andere instanties, zoals de KvK?
Indien u zich bij niet-justitiële organisaties heeft aangemeld als advocaat, dient u zich daar zelf af te melden. Een voorbeeld hiervan is de Kamer van Koophandel (KvK) waar u wellicht autorisatie hebt gekregen voor het opvragen van persoonsgegevens van derden. U kunt de autorisatie bij de KvK opzeggen via profielen@kvk.nl.
-
11. Ik wil mij uitschrijven, maar ik heb geen geldige advocatenpas/reader meer. Wat moet ik doen?
Stuur uw verzoek tot uitschrijving mét vermelding van uw geboortedatum en BAR-nummer en uw handtekening per post t.a.v. afdeling BAR of ingescand per e-mail naar: bar@advocatenorde.nl. U kunt uw wijziging(en) alleen per direct of een datum in de toekomst in laten gaan.