-
1. Hoe kan ik mij aansluiten bij de Geschillencommissie?
U kunt zich rechtsreeks aanmelden op de website van de Geschillencommissie Advocatuur.
-
2. Wat zijn de aansluitkosten?
De aansluitkosten voor de Geschillencommissie Advocatuur voor Consumentenen de Geschillencommissie Advocatuur Zakelijk vindt u op de website van de Geschillencommissie Advocatuur.
-
3. Moet ik mij aansluiten als individuele advocaat of per kantoor?
Een aansluiting is mogelijk op kantoorniveau, waarbij alle advocaten collectief zijn aangesloten, of als individueel advocaat. Het pakt dus veelal voordeliger uit als voor een kantooraansluiting wordt gekozen.
-
4. Wat doet de Geschillencommissie Advocatuur?
De Geschillencommissie Advocatuur Consumenten behandelt klachten van consumenten tegen advocaten, bijvoorbeeld over de kwaliteit van de dienstverlening of een declaratiegeschil. De Geschillencommissie Advocatuur Zakelijk behandelt klachten van ondernemers tegen hun eigen advocaat en behandelt klachten van advocaten tegen hun cliënten. Zie ook het jaarverslag van de Geschillencommissies Advocatuur Consumenten en Zakelijk.
-
5. Wat is de meerwaarde van de Geschillencommissie Advocatuur?
Door aansluiting bij de Geschillencommissie bieden advocaten hun cliënten een laagdrempelige en goedkope vorm van klachtafhandeling als er een geschil ontstaat over de dienstverlening of declaratie. Dit voorkomt voor zowel de advocaat als de consument een gang naar de rechter. Daarnaast biedt het advocaten de mogelijkheid zich op een positieve manier te profileren bij rechtzoekenden, zowel in geval van een geschil als voorafgaand daaraan.
-
6. Moet ik mij voor zowel de Geschillencommissie Advocatuur Consumenten als Zakelijk registreren?
Nee, dat hoeft niet. U kunt zich óf alleen voor de Geschillencommissie Consumenten rechtstreeks registreren óf alleen voor de Geschillencommissie Zakelijk óf voor allebei.
-
7. Waar kan ik terecht met vragen?
Voor vragen over wat de Geschillencommissie Advocatuur voor u kan betekenen en/of het registratieproces kunt u contact opnemen met de afdeling 'Registratiebureau Geschillencommissie' via registrant@degeschillencommissie.nl of 070 310 53 71 (maandag t/m vrijdag van 10:00 tot 15:00 uur).