-
1. Is het verplicht om het modelkantoorhandboek van de NOvA te gebruiken?
Nee, de vorm waarin u beschrijft hoe u aan de vereisten van de Verordening op de advocatuur voldoet, kunt u zelf bepalen. Het modelkantoorhandboek kan u daarbij ondersteunen.
-
2. Kan ik mijn kantoorhandboek zelf inrichten?
Ja, u kunt zelf bepalen hoe u uw kantoorhandboek inricht en invult. Het modelkantoorhandboek van de NOvA bevat alleen voorbeeldprocedures die beschrijven hoe u zaken zou kúnnen vastleggen. Indien u hiervan gebruikmaakt is het de bedoeling dat u het kantoorhandboek aanpast aan uw eigen situatie, zodat in uw kantoorhandboek wordt beschreven hoe procedures op uw kantoor geregeld zijn. Het is aan te bevelen om uw eigen kantoorhandboek periodiek te screenen en eventueel aan te passen.
-
3. Voldoe ik met het downloaden en kantoorspecifiek maken van het modelkantoorhandboek automatisch aan de vereisten uit de Verordening op de advocatuur?
Nee, niet automatisch. Het modelkantoorhandboek biedt u de mogelijkheid om vast te leggen hoe u op uw kantoor omgaat met de vereisten uit de Verordening op de advocatuur. De NOvA heeft hiervoor voorbeeldprocedures opgesteld. Deze zult u moeten aanpassen aan uw eigen kantoorsituatie. De advocaten op uw kantoor blijven altijd zelf verantwoordelijk voor de naleving van de wet- en regelgeving.
-
4. In het kader van ‘no cure, no pay’ bij letselschade zoek ik de modelovereenkomst resultaatgerichte beloning. Waar kan ik die vinden?
Deze staat op advocatenorde.nl onder de tab praktijkuitoefening > voor uw praktijk. Hier vindt u ook diverse andere modellen, handleidingen en formulieren.